Vrijdag 15 februari 2008 - Aan Pete Pronk: 'Hartelijks...'











Ha Pete,

eindelijk schrijf ik je dan.

Mijn leervragen. Er is zoveel dat ik nog moet leren. Maar met betrekking tot ‘verhalen’ en ‘vertellen’ kan ik proberen iets te vertellen. Maar daar zit een verhaal achter. Of erin. Get the message... Net hoe je het bekijkt. Alles wat je doet of laat vertelt het verhaal. Dat is het drama.

En met het woord ‘drama’ is voor mij het onderwerp op tafel.
Ik wil leren te vertellen over drama’s. Klinkt zwaar. Maar een drama is gewoon een handeling. Iemand die iets doet. En ik wil vertellen over mensen en wat ze gedaan hebben. En dat is eigenlijk best wel zwaar. Want dat vereist dat je de situatie die je beschrijft kunt duiden en analyseren. Wie gaat het winnen: God of lot? Ben je als mens tenslotte helemaal vrij en open en zacht en lief en ruim en kwetsbaar, of ben je een verharde en verslagen twister met het donkere en onbegrepen verleden en 'hogere machten'? Pfff... Ga d’r maar aan staan. Ik geloof in dat eerste, trouwens.

Sowieso gaan de verhalen uit de bijbel over drama’s: over mensen die dingen doen en die dingen vasthouden ten overstaan van ‘hogere’ machten. Een drama gaat over de vervlechting van die twee componenten: mensen die dingen doen (plus alle redenen, motieven, gevolgen, flaters en mooie dingen), en ook over de anderen en God die altijd te maken hebben of krijgen met wat de eenling doet of juist niet doet.

En dan gaat het over mensen. Mensen die zwak zijn, mensen die het niet redden, mensen die klein zijn, en o zo bewogen. Mensen die niet weten wat ze voelen en niet voelen wat ze weten. En zo gaat het maar door elkaar heen. Typisch menselijk.

Nou, die dingen wil ik proberen te vertellen. Samenhangend als het kan. Herkenbaar als het kan. Levensecht als het kan. Met het oog op wat goed en wijs is – als het kan. Eenvoudig ook, als het kan. Straight – als het kan. En vooral eigentijds – want dat móet. Muziek speelt in mijn verhalen een grote rol. Niet dat ik het kan laten horen. Een sfeer pak ik meestal op uit muziek, klassiek of anderszins. Ik wil graag proberen iets muzikaals, iets heel directs te laten uitkomen. Als het kan.

Ik zucht als ik dit nalees.

Jij niet, hoop ik?

Hartelijks,
Bart