Vrijdag 21 september 2007 - Bedingfield revisited: 'I bruise easily'












‘There’s a mark you leave’, zingt ze. Je laat sporen na van jezelf.

Ik loop zomaar iets pijnijks op, ‘I bruise easily’. Alles komt binnen. Wat mensen doen, een blik, een stem, een zonnestraal – het doet me allemaal iets. Natuurlijk laat ik niet alles blijken, maar het gebeurt wél. Ik kan niet verhinderen dat er kerven in mij komen als:
‘Like a love heart carved on a tree’.

Je moet eens wat harder worden, zeggen mensen. Ja, maar dat kan ik niet, want ik leef. Ik wil niet ver-hard-en, dat is als sterven en ik wil leven. Ik wil zo teer als een kaarsvlam bewegen in de wind. Broos en ongestoord. Láát me. Achter mijn masker zit ik. Achter wat je ziet aan me, ben ik onbereikbaar voor jou. Ik ben méér en anders dan jij ziet of denkt of wilt. Tast ‘gentle’ af waar ik ben en óf ik er ben. Pas op: breekbaar! Beter nog: stop met denken over mij. Beleef mij, ervaar mij als je durft. Word leeg van alles wat je denkt over me en verwacht mij in jouw leven.

Ze zingt: ‘I found your fingerprints
on a glass of wine
Do you know you're leaving them
all over this heart of mine too’.

Je weet meestal niet wat je aanricht bij iemand, in iemand. ‘Fingerprints’ laat je achter, je hebt aan me gezeten. Niemand kan zien of je hardhandig was of zachtzinnig. Allemaal niet expres of met opzet, maar toch...

In de Tao Te Tsjing, het boek van Lao Tzu staat:
‘Zolang de mens leeft is hij/zij zacht en teer;
zodra hij dood is, wordt hij taai en hard.
Alle levende dieren en planten zijn teer en broos;
zodra zij dood zijn, worden zij dor en droog.

Daarom wordt er gezegd:
het harde en taaie maken deel uit van de dood;
het zachte en tere zijn kenmerken van het leven.
Dat is de reden waarom soldaten die te taai zijn
de overwinning niet kunnen behalen,
de boom die te taai is, zal breken.
Daarom hebben de sterken en groten een lage,
de zwakken en teren een hoge positie'.
(Tao te Tsjing, hoofdstuk 76)

In dat licht is ‘I bruise easily’ van Bedingfield zo aardig:

My skin is like a map
of where my heart has been
And i can't hide the marks
but it's not a negative thing
So i let down my guard
drop my defences down by my clothes
I'm learning to fall
with no safety net to cushion the blow

I bruise easily
so be gentle when you handle me
There's a mark you leave
Like a love heart carved on a tree
I bruise easily
Can't stratch the surface
without moving me underneath
I bruise easily
I bruise easily

I found your fingerprints
on a glass of wine
Do you know you're leaving them
all over this heart of mine too
But if i never take this leap of faith
I'll never know
So i'm learning to fall
with no safety net to cushion the blow

Anyone who can touch you
can hurt you or heal you
Anyone who can reach you
can love you or leave you

So be gentle...

I bruise easily
I bruise easily

Kijk op YouTube om het lied te zien en te horen.