Zaterdag 20 oktober 2007 - Louis Armstrong: 'You are so beautiful...'

Het was Randy Newman-dag vandaag. Alle nummers van Newman in mijn iTunes. Allemaal komen ze langs, één voor één. Louisiana, Baltimore, It’s money that matters in the USA.

En dan ook: ‘You are so beautiful’, de oude hit van Louis Armstrong. Randy zingt hem echt heel parodisch, zowel echt gemeend als spottend, bijna kitsch, maar o zo fantastisch. Ik hoor wel veel overgave in het liedje zoals hij het zingt. Ik kan trouwens niet achterhalen of het werkelijk een liedje is van Armstrong.

Dat liedje haakt en hakt in mijn aandacht. Ik drijf ermee weg. Het neemt me mee. Waarom? Weet ik niet. Typisch voorbeeld van wat een tekst met je kan doen. Diep in je leeft iets dat via iets anders naar buiten komt. Dat wat in je leeft en dat wat buiten je is, vallen samen. Dat is de letterlijke betekenis van het woord ‘symbool’, ‘samenvallen’.

Alles in dat liedje en in de uitvoering ervan wordt voertuig en kans voor het innerlijk om zich te tonen.

En doordat het naar buiten komt, genees je van spanning. De spanning wordt gebroken. Je kunt verder.

Verder...